WEKO3
アイテム
車載音声の解析と評価~アレイマイクロフォンとスペクトルサブトラクションの融合~
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/69902
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/6990280ba93b1-27dc-4270-8eb4-01aa65bc72c0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-07-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 車載音声の解析と評価~アレイマイクロフォンとスペクトルサブトラクションの融合~ | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis and Evaluation of In-Car Speech - Combination of Array Microphones and Spectral Subtraction - | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 頑健な音声認識 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東北工業大学工学部知能エレクトロニクス学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北工業大学工学部知能エレクトロニクス学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社ナカヨ通信機 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北工業大学工学部知能エレクトロニクス学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Institute of Technology, Department of Electronics and Intelligent Systems | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Institute of Technology, Department of Electronics and Intelligent Systems | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nakayo Telecommunications Incorporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tohoku Institute of Technology, Department of Electronics and Intelligent Systems | ||||||||
著者名 |
藤澤, 大希
× 藤澤, 大希
|
|||||||
著者名(英) |
Daiki, Fujisawa
× Daiki, Fujisawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | カーナビでの音声認識を用いた音声インタフェースの利用向上を目指して,音声認識の頑強性の観点から車載音声の基礎的な解析と認識評価実験を行った.具体的には,アレイマイクロフォン (Array Microphone) を利用して収集した車載音声の SN 比の評価やエンジン音の除去を目的とした low power カット処理の効果を確認し,最終的にはアレイマイクロフォン加重とスペクトルサブトラクション (SS: Spectral Subtraction) を融合した方式により認識率の向上を実現した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, aiming to a real use of speech recognition for car navigation systems, we analyze and evaluate in-car speech collected in running cars using 7 (seven) array microphones and one head-set microphone. First, we analyze in-car speech from the viewpoint of SN ratio of each microphone and original ASR (Automatic Speech Recognition) accuracy. Second, we evaluate in-car speech from the viewpoints of ASR accuracies after processing a noise reduction method integrating the summation of array microphones and Spectral Subtraction (SS) to obtain ASR accuracy improvement. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10442647 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音声言語情報処理(SLP) 巻 2010-SLP-82, 号 4, p. 1-6, 発行日 2010-07-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |