@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00069374, author = {戸田, 健 and 尾崎, 信耶 and 白川, 真秀 and 井手口, 直子 and 宮木, 智子 and 南部, 恵子 and 池田, 恵子 and Takeshi, Toda and Shinya, Ozaki and Masahide, Shirakawa and Naoko, Ideguchi and Tomoko, Miyaki and Keiko, Nanbu and Keiko, Ikeda}, issue = {1}, month = {May}, note = {これまで我々は従来システムの課題に対処した新しいユーザインタフェースと患者-薬剤師間コミュニケーションにおける新しいインタラクションの方法を提案し,小児患者向けに設計・実装を行い実証実験のためのシステムを開発してきた.今回パイロット試験を行い,それらのユーザビリティとインタラクティビティの評価を行ったので報告する.被験者は,実際の調剤薬局における薬剤師と外来の小児患者およびその保護者にお願いした.端末ユーザインタフェースのユーザビリティは操作誤り率と操作時間から,また患者-薬剤師間のインタラクティビティは薬剤師の応答時間から定量的に評価した.最終的には,評価アンケートの結果も伴わせて,開発システムがどの程度システム要件を満足したかを示す.また実証実験に向けた課題もいくつか明らかになったので報告する., In order to overcome those problems in the conventional systems, we have proposed new methods for the user interface and the interaction for the communication between pharmacists and outpatients. We also have developed experimental systems, designed and implemented the proposed methods for pediatric patients. In this paper, we report pilot test for evaluating the usability in the proposed user interface and interaction methods using the developed experimental system. Test users are actual pharmacists in the dispensing pharmacy and pediatric patients with their parents. To evaluate quantitatively the usability of the user interface, operation error rate and operation time are measured. To also evaluate quantitatively the interactivity between the pharmacist and the patient, pharmacist response time is measured. Finally we show how the developed system satisfied the system requirement, accompanying questionnaire result. We also show revealed problems for trial in future.}, title = {服薬支援のための患者-薬剤師間インタラクティブ・コミュニケーションシステムのユーザビリティおよびインタラクティビティ評価}, year = {2010} }