@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00069027,
 author = {呉, 剣明 and 加藤, 晴久 and 加藤, 恒夫 and Jianming, Wu and Haruhisa, Kato and Tsuneo, Kato},
 issue = {69},
 month = {Mar},
 note = {多数の携帯電話とデジタルサイネージのインタラクションを可能にするクライアントサーバー型 Bluetooth 通信方式を提案する.Bluetooth は省電力であり,携帯電話機にも普及が進んでいるが,多数の端末の同時接続と,双方向かつデータサイズを制限されないインタラクションは実現できなかった.これに対して,本論文は,ロールチェンジと複数の Bluetooth レシーバーの管理手法により,Bluetooth 仕様の制約を超える多数の携帯電話との同時接続を実現し,携帯電話とデジタルサイネージの間に大容量・双方向データ通信を可能とした.本方式に基づいて複数の携帯電話が同時接続する対戦型ゲームを試作し,レスポンス時間と通信速度の性能評価実験を通して,提案方式の有効性を検証した., This paper proposes an interactive client-server scheme over Bluetooth for multiple mobile phones and digital signage system. Although Bluetooth has low power consumption and becomes popular in mobile phones, it lacks an interactive method to provide multi-client connections over multiple appliances and full-duplex unlimited-data-transferable communication. The authors have thus designed a mechanism utilizing role-change and the management of multiple receivers, which overcomes the restriction of Bluetooth specification and applies full-duplex bulk-data-transferable communication over multiple mobile phones and signage system. The authors prototyped a multi-player competition game using mobile phones based on this mechanism. The effectiveness of the proposed scheme is shown through experiments, base on the result of response time and transfer speed.},
 title = {多数の携帯電話とデジタルサイネージ間のインタラクションを可能にするクライアントサーバー型Bluetooth通信方式},
 year = {2010}
}