WEKO3
アイテム
歴史テーマパークを対象とした携帯電話によるUD観光情報システムの開発と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/68393
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/6839358590368-41b7-4b14-a12d-76504b130fec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-11 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 歴史テーマパークを対象とした携帯電話によるUD観光情報システムの開発と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development and Evaluation of UD Tourist Information System Using Mobile Phone to Heritage Park | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 効果的情報提供と評価 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
岩手県立大学ソフトウェア情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社KDDI研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
もりおか障害者自立支援プラザ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岩手県立大学社会福祉学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
岩手県立大学ソフトウェア情報学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Software and Information Science, Iwate Prefectural University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
KDDI R&D Laboratories Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Morioka Support Plaza for Handicapped People | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Social Welfare, Iwate Prefectural University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Software and Information Science, Iwate Prefectural University | ||||||||
著者名 |
市川, 尚
福岡, 寛之
大信田, 康統
狩野, 徹
阿部, 昭博
× 市川, 尚 福岡, 寛之 大信田, 康統 狩野, 徹 阿部, 昭博
|
|||||||
著者名(英) |
Hisashi, Ichikawa
Hiroyuki, Fukuoka
Yasunori, Oshida
Toru, Kano
Akihiro, Abe
× Hisashi, Ichikawa Hiroyuki, Fukuoka Yasunori, Oshida Toru, Kano Akihiro, Abe
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 筆者らは,ユーザ特性に応じたプッシュ型の情報提供を行う携帯電話による UD (ユニバーサルデザイン) 観光情報システムを開発してきた.UD 観光情報システムとは,UD に配慮し,ユーザ特性に応じて観光情報を提供するシステムである.2008 年度には,歴史テーマパークえさし藤原の郷に研究フィールドを移して,本システムを他の観光地に適用した際の課題を抽出した.それを受けて,2009 年度には,音声中心の利用を推奨し,そのためにタグ受信の安定化を行い,初期設定やメニューの簡略化も行った.社会実験の結果として,一般観光客にはかなり満足度が高く,好評であった.障害者等においてはまだ改善要望は出るものの,本システムの完成度は高まってきていると考えられる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We developed the UD (Universal Design) tourist information system using a mobile phone which provides push-based information adapted user's characteristics. The system presents the tourist information corresponding to user's characteristics in the consideration of UD. In 2008, we moved the research field to Fujiwara Heritage Park, and made some problems clearly when it was applied to other different tourist site. In 2009, we promoted the use of audio guidance on this system to users and simplified a initial configuration and reduced the number of menus to solve the problems. Satisfactory results in the social experiment were obtained by general tourists. Although some handicapped requested the improvement, it was thought the degree of perfection of this system was gradually increased. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2010-GN-75, 号 18, p. 1-6, 発行日 2010-03-11 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |