@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00068284, author = {尾崎, 信耶 and 戸田, 健 and 井手口, 直子 and 白川, 真秀 and 宮木, 智子 and 南部, 恵子 and 池田, 恵子 and Shinya, Ozaki and Takeshi, Toda and Naoko, Ideguchi and Masahide, Shirakawa and Tomoko, Miyaki and Keiko, Nanbu and Keiko, Ikeda}, issue = {17}, month = {Mar}, note = {地域医療の現場では近年,薬剤師が在宅患者の服薬状況や症状を常時把握し問題に対処することが要求されつつある.このことから,患者をモニタリングするための患者-薬剤師間コミュニケーションシステムが開発され実証実験が行われているが,インタラクティブ性や端末のユーザビリティに起因する問題が報告されている.今回我々-工学の専門家,ファーマシューティカルコミュニケーション学の専門家,調剤薬局の現場で働く薬剤師が協力し,さらに患者の意見も取り入れながら,インタフェース及びインタラクション性能を高めた新しい患者-薬剤師間コミュニケーションシステムを開発した., Recent years, increasing demand from patients for medical treatment, pharmacists have been constantly asked to check the status and address the problems of outpatient. For this reason, telecommunication systems for the pharmacists to support the outpatient medical treatment have been gaining attention. However in the conventional systems, low interactiveness between patients and pharmacists became one of key issues. In addition, low usability of the terminal discouraged their motivation. In this work, specialists of engineering and pharmaceutical-communication cooperated with patients and pharmacists in dispensing pharmacy, for developing new telecommunication system with high interactiveness and improved interface usability.}, title = {服薬支援のための患者―薬剤師間コミュニケーションシステム}, year = {2010} }