@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00067570,
 author = {石田, 剛朗 and 頴原桂二郎 and 戸田, 晴一郎 and 今池, 正好 and 植原, 啓介 and 村井, 純 and Takaaki, Ishida and Keijiro, Ehara and Seiichiro, Toda and Masayoshi, Imaike and Keisuke, Uehara and Jun, Murai},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jan},
 note = {近年,無線による車車間通信を利用したアプリケーションやサービスの開発がさかんであり,車車間通信におけるスループット向上のニーズが高まっている.無線通信デバイスの伝送速度の向上には限界があるため,高速移動をともなう車両どうしがすれ違うわずかな時間でできるだけ多くのデータを交換するには,まず受信成功率を高めることが不可欠である.車両密度が高い環境において受信成功率を高めるためには,各車両のパケット送信タイミングをいかに分散させるかが鍵となる.筆者らは,CSMA/CAを前提としながら,MACプロトコルの改変をともなうことなく,アプリケーション層においてTDMAに近い送信スロットの割当てを可能とする手法を開発した.スロット割当てに必要となる車両数の集計には独自の自律型推測アルゴリズムを用いており,ビーコンやHelloパケットの交換などのような事前制御をいっさい必要としないため,制御データによる帯域の逼迫を招くことがない.シミュレーションによる結果,本提案手法は市街地のように車両密度の変化に富む場所や,幹線道路などのように車両どうしが高速ですれ違う場所においても,安定した高いスループットを実現できることを実証した., There is a growing need for throughput enhancement on intervehicle wireless communication. To exchange as much data as possible in short intervals for connecting vehicles passing each other, it is essential to improve the success rate of reception. In this paper, we propose a method to realize high-level throughput which can be implemented on application layer without upgrading the existing MAC layer protocol. Although this method works on CSMA/CA, it can realize an efficient slot allocation mechanism similar to that of TDMA. This method was evaluated by simulation using actual traffic data. The results of the simulation show that our method realizes effective throughput stably in spite of rapid change in vehicle density.},
 pages = {116--130},
 title = {通信エリア内でのスループット向上を目的とした車車間通信プロトコルの設計と評価},
 volume = {51},
 year = {2010}
}