@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00066615, author = {伊豫田, 旭彦 and 佐野, 諭 and 渡邉, 浩一 and Akihiko, Iyoda and Satoshi, Sano and Koichi, Watanabe}, issue = {14}, month = {Nov}, note = {これまで放送では、視聴者が番組に参加するに際し、一体感が不足している問題があった。それを解決するものとして、インターネット放送にコメントを入力するシステムがある。筆者らはそのコメントシステムを用いて、英語教育のための参加型放送、視聴者の入力に操作できるカメラ、AR 技術を用いた多人数参加ボードゲームなどを作成した。各番組は非常に一体感のあるものとなり、それぞれ異なる対話が生まれることがわかった。, Traditional broadcasting technology had no or little way for the audience to interact with the hosts or the other viewers. The Internet video streaming technologies have solved it by allowing the audience to enter comments and showing these comments on or nearby the video screen. Using the comment function, we conducted experimental broadcasts. Some examples of the programs were: an English program, asking its viewers to teach English to the cast, allows them to change the camera angles, and allow them to participate in a board game using AR technology. Each of the experiments showed that the two-way communication on the internet streaming creates strong emotional connections among the hosts and its audience. Internet streaming allows senders to communicate with the audience. The Internet changed mass communications from one-way to both ways.}, title = {生放送に対するコメントを用いた双方向型番組の試作}, year = {2009} }