@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00062593, author = {須永, 剛司 and 敦賀, 雄大 and 中村, 嘉志 and 小早川, 真衣子 and 高見, 知里 and Takeshi, Sunaga and Yuta, Tsuruga and Yoshiyuki, Nakamura and Maiko, Kobayakawa and Chisato, Takami}, issue = {2}, month = {Jul}, note = {子供たちのミュージアム学習を主体とした参加体験型ワークショップでは,獲得した知識を用いて自ら表現を行うことが重要である.本稿では,表現を通した学びに対して,システムを単にデザインするだけでなく,それを利用する人の活動もまた対象とするデザイン手法について述べる.その基本は,道具 (システム) と活動のカップリングであり,そこに生まれる論理である.これを情報デザイン学的アプローチから述べる., In creative workshops focused on museum learing for children, it is important that they express their aquired knowledge. This paper present a system design principle to stimulate the learning process via one's expression. It is based not only around the designing of system (tools), but also around the designing of activities using the system. The concept is to demonstrate the combination of the system and activities. This represents a new approach of the common engineering point of view with a different way to design and to argument.}, title = {活動と共にデザインした参加体験型ワークショップのための表現システム}, year = {2009} }