WEKO3
アイテム
臨床看護師のフィジカルアセスメント動作学習支援システムの開発:これまでの成果と今後の展望
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/62144
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/621448b9b5c7e-8853-479c-b6c0-540622260e98
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 臨床看護師のフィジカルアセスメント動作学習支援システムの開発:これまでの成果と今後の展望 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The Development of a Support System for Physical Assessment Training for Nurses: Results and Future Research Directions | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡県立大学大学院経営情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
筑波大学大学院システム情報工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡県立大学経営情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡県立大学経営情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡県立大学国際関係学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡県立大学経営情報学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Administration and Informatics, University of Shizuoka | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Administration and Informatics, University of Shizuoka | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Administration and Informatics, University of Shizuoka | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of International Relations, University of Shizuoka | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Administration and Informatics, University of Shizuoka | ||||||||
著者名 |
細澤, あゆみ
渋沢, 良太
山本, 洸希
湯瀬, 裕昭
青山, 知靖
鈴木, 直義
× 細澤, あゆみ 渋沢, 良太 山本, 洸希 湯瀬, 裕昭 青山, 知靖 鈴木, 直義
|
|||||||
著者名(英) |
Ayumi, Hosozawa
Ryota, Shibusawa
Hiroki, Yamamoto
Hiroaki, Yuze
Tomoyasu, Aoyama
Naoyoshi, Suzuki
× Ayumi, Hosozawa Ryota, Shibusawa Hiroki, Yamamoto Hiroaki, Yuze Tomoyasu, Aoyama Naoyoshi, Suzuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 筆者らは,臨床看護師を対象としたフィジカルアセスメントの遠隔実習支援を2005年と2006年の2度に亘り行った.そこで明確になった課題を基に,筆者らは臨床看護師のフィジカルアセスメントの動作学習支援システムを開発している.具体的には,AR(Augmented Reality)を応用した客観的指標に基づく手技の学習支援システムの開発や,フィジカルアセスメントのモデル化,非同期型個別学習を支援する動画レポート作成・添削システムの設計などに取り組んでいる.本稿では,それらの研究成果を紹介し,今後の展望を述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In 2005 and 2006, we conducted two studies of remote support systems for the physical assessment training for working nurses. Based on problems that were clarified through the studies, we are continuing to develop the support system. In particular, we are developing a study of support system based on objective indicators which involves the application of Augmented Reality. In addition, we are developing a model of physical assessment, and designing a video report creation and correction system that will be used to support an asynchronous individual study. In this paper, we discuss our results and consider future research directions. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2009-CE-99, 号 7, p. 1-7, 発行日 2009-05-16 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |