@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00061881,
 author = {駒谷, 昇一 and Shoichi, Komaya},
 issue = {32(2009-IS-107)},
 month = {Mar},
 note = {本研究報告はエンタープライズ系システムの企画設計開発を体験する実践的な PBL 型授業の実践報告である.特徴としては,授業の前後で教育の効果を定量的な測定,リアルなお客様に対してヒアリングの実施などである. PBL 型授業で重要な点は,学生が PBL 型授業を主体的に捉えることができるかどうかであり,そのような教育メソッドを開発した.測定の結果,授業により情報システムの設計力や EQ が向上し,PBL の有効性が確認できた., This report is an embodiment of practicing education. This education is PBL (Project Based Learning) to experience the system planning, design and development of Enterprise system. The effect of the education is measured before and after the class quantitatively, and execution of hearing to a real customeKclient). An important point developed such an education method by the PBL whether the student was able to proactive. The design skills of the information system and EQ (Emotional Quotient) skills improved by the class as a result of the measurement, and the effectiveness of PBL was able to be confirmed.},
 title = {実践的 PBL によるエンタープライズ系システム企画設計開発の授業実践},
 year = {2009}
}