@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00061862, author = {矢野, 高一 and 吉田, 和正 and 吉澤, 憲治 and 上仲, 良幸 and 川上, 拓也 and 金田, 重郎 and Takakazu, Yano and Kazumasa, Yoshida and Kenji, Yoshizawa and Yoshiyuki, Kaminaka and Takuya, Kawakami and Shigeo, Kaneda}, issue = {32(2009-IS-107)}, month = {Mar}, note = {地方税は市町村民税と道府県税に分かれるが,現状では,各道府県・市町村がそれぞれ,独自の税務処理のための情報システムを開発・運用している.予算利用の効率化の観点からも,これは望ましいものではなく,道府県単位で税務業務は共同化されるべきである.地方税業務が統合されれば,その課税調査処理能力が向上することが期待され,地方分権の推進の観点からも望ましい.しかし,各道府県・市町村システムを直ちに共同化することは現実には困難である.そこで,本稿では,共同化の第一ステップとして賦課業務を道府県・市町村に残し,徴収・滞納整理を共同化する場合について,上流側の道府県・市町村システムと,下流側の徴収・滞納整理システムとの間におけるデータ転送の課題・解決策について基礎的な検討を行う., Coalition in local tax affairs is very important for local governments in an effort to promote greater decentralization. Thus, this paper analyzes a new two-layered integrated information system, whose basic concept was proposed by Kyoto-pref., for the local tax business alliance. The upper layer ones are imposition systems managed by each local government, and the lower layer is a single tax collection system. The data transfer condition and the data check functions between the two layers are analyzed in details. Finally, this paper advocates that the transferred data have "old value" and "new value" to ensure the tax data consistency.}, title = {二層構造アーキテクチャを有する地方税共同化システムに関する基礎的検討}, year = {2009} }