WEKO3
アイテム
ウェアラブルコンピューティングのための手足を使った状況依存コマンド入力手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61700
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61700cf7028ca-6c8d-427a-9bba-0cd16db1559f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ウェアラブルコンピューティングのための手足を使った状況依存コマンド入力手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Context Aware Command Input Method using Hands and Feet for Wearable Computing | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
神戸大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
オムロン株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神戸大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神戸大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
大阪大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kobe University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Omron corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kobe University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kobe University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Osaka University | ||||||||
著者名 |
山本, 哲也
庄司, 武
寺田, 努
塚本, 昌彦
義久, 智樹
× 山本, 哲也 庄司, 武 寺田, 努 塚本, 昌彦 義久, 智樹
|
|||||||
著者名(英) |
Tetsuya, Yamamoto
Takeshi, Shoji
Tsutomu, Terada
Masahiko, Tsukamoto
Tomoki, Yoshihisa
× Tetsuya, Yamamoto Takeshi, Shoji Tsutomu, Terada Masahiko, Tsukamoto Tomoki, Yoshihisa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ウェアラブルコンピューティングが一般に広がるにつれ,ユーザが自分のもつ情報と環境情報を利用したサービスを常に受けることにより,ユーザは様々な状況で多くの情報を扱うこととなる.また,従来のデスクトップコンピューティングと異なり,ウェアラブルコンピューティング環境でサービスを受ける際には,鞄をもっていて右手が使えないなど様々な状況を想定する必要があるため,状況の変化を考慮したインタフェースデザインが必要である.本研究では,特に状況の変化を考慮した入力方式に着目し,両手両足のジェスチャ入力でメニュー等に入力を行うような環境において効率的な入力手法を自動的に選択するインタフェースを提案する.本研究ではまず実験により,両手両足の加速度センサによる入力が状況に応じてどのような特性をもつのかを明らかにし,状況の変化を考慮した入力方法を実現する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | As wearable computing computing become popular in the world near future, people must handle abundant information in many situations because they will get variety of services which use their profiles and environmental information all the time. In order to manage such large volume of information, we need more convenient methods for command input to computers suitable in various situations than conventional input devices such as handy mouse with stick. Thus, we designed situation dependent commands for wearable computing. We use bracelet-like devices and shoe-like devices which embed accelerometers to get user's gesture input. In this paper, we show characteristics of gesture input for hands and foot operations in various situations, and then propose several situation dependent methods for command input. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2009, 号 28(2009-HCI-132), p. 17-23, 発行日 2009-03-06 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |