@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00061680,
 author = {岡崎, 淳 and 宮島, 俊光 and 加藤, 直樹 and 田中, 貴紘 and 櫨山, 淳雄 and 藤田, 欣也 and Jun, Okazaki and Toshimitsu, Miyajima and Naoki, Kato and Takahiro, Tanaka and Atsuo, Hazeyama and Kinya, Fujita},
 issue = {33(2009-GN-71)},
 month = {Mar},
 note = {本研究では近年教育機関で注目されている社会性の学習の 1 つである,Group Work Training (GWT) に焦点を当てたシステムの実験について述べる.本研究で扱う  GWT システムは仮想空間を用いた分散環境仮想空間 GWT システムである.このシステムを用いた GWT と実空間の対面式 GWT における作業の比較とコミュニケーションの学習効果の比較を行った.比較を行うための指標として作業における数量的データと,社会性の学習の重要項目の一つであるバーバルコミュニケーションの主観評価に焦点を当てた.実験の結果から,作業における数量的データからは実空間と仮想空間ではコミュニケーション量や作業量から同等の GWT が行えないことが明らかになった.また,バーバルコミュニケーションの主観評価の結果,環境に関わらず主観評価の向上と他者と協調するための方法の理解を促進することができる可能性が示唆された., This paper focuses on the Group Work Training (GWT) and compares the real space GWT and the virtual space GWT. The authors compared them by using the quantitative data such as number of utterance as well as the subjective scores on communications and the satisfaction ratings of the trainees. Moreover, the authors evaluated them from two points of view in terms of environment and experience. The results of the experiments show some measures demonstrate statistically significant difference between the real space GWT and the virtual space GWT, for example the quantity of communication and work performance. On the other hand, subjective evaluation on verbal communications suggests both GWTs may promote improvement of subjective evaluation and understanding for a method to collaborate with others.},
 title = {実空間 GWT と仮想空間 GWT の作業比較とコミュニケーションの学習効果の測定},
 year = {2009}
}