WEKO3
アイテム
実空間 GWT と仮想空間 GWT の作業比較とコミュニケーションの学習効果の測定
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61680
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61680facbe79e-4da5-4d8f-9b95-3fb1ec093bdb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-11 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 実空間 GWT と仮想空間 GWT の作業比較とコミュニケーションの学習効果の測定 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Work Performance Comparison and Measurement of Learning Effectiveness of Communications between the Real Space GWT and the Virtual Space GWT | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学大学院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者名 |
岡崎, 淳
宮島, 俊光
加藤, 直樹
田中, 貴紘
櫨山, 淳雄
藤田, 欣也
× 岡崎, 淳 宮島, 俊光 加藤, 直樹 田中, 貴紘 櫨山, 淳雄 藤田, 欣也
|
|||||||
著者名(英) |
Jun, Okazaki
Toshimitsu, Miyajima
Naoki, Kato
Takahiro, Tanaka
Atsuo, Hazeyama
Kinya, Fujita
× Jun, Okazaki Toshimitsu, Miyajima Naoki, Kato Takahiro, Tanaka Atsuo, Hazeyama Kinya, Fujita
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では近年教育機関で注目されている社会性の学習の 1 つである,Group Work Training (GWT) に焦点を当てたシステムの実験について述べる.本研究で扱う GWT システムは仮想空間を用いた分散環境仮想空間 GWT システムである.このシステムを用いた GWT と実空間の対面式 GWT における作業の比較とコミュニケーションの学習効果の比較を行った.比較を行うための指標として作業における数量的データと,社会性の学習の重要項目の一つであるバーバルコミュニケーションの主観評価に焦点を当てた.実験の結果から,作業における数量的データからは実空間と仮想空間ではコミュニケーション量や作業量から同等の GWT が行えないことが明らかになった.また,バーバルコミュニケーションの主観評価の結果,環境に関わらず主観評価の向上と他者と協調するための方法の理解を促進することができる可能性が示唆された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper focuses on the Group Work Training (GWT) and compares the real space GWT and the virtual space GWT. The authors compared them by using the quantitative data such as number of utterance as well as the subjective scores on communications and the satisfaction ratings of the trainees. Moreover, the authors evaluated them from two points of view in terms of environment and experience. The results of the experiments show some measures demonstrate statistically significant difference between the real space GWT and the virtual space GWT, for example the quantity of communication and work performance. On the other hand, subjective evaluation on verbal communications suggests both GWTs may promote improvement of subjective evaluation and understanding for a method to collaborate with others. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2009, 号 33(2009-GN-71), p. 61-66, 発行日 2009-03-11 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |