@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00058770, author = {三武裕玄 and 長谷川, 晶一 and 小池, 康晴 and 佐藤, 誠 and Hironori, MITAKE and Shoichi, HASEGAWA and Yasuharu, KOIKE and Makoto, SATO}, issue = {24(2006-EC-003)}, month = {Mar}, note = {人間とバーチャルヒューマンとのインタラクションにおいて、相手の視線はリアリティの向上のために重要な要素である。本研究では、物理シミュレーションベースのバーチャルヒューマンを対象とし、人間らしい自然な眼の動きを与えるため、人間の視覚系を模擬したモデルを構築した。具体的には、物理シミュレータの持つ物体の位置情報をもとに、人間の視覚的注意を模擬した手法によって注視点を決定し、眼球運動の制御モデルによって眼球を動作させた。, The gaze movement is important factor to improve reality of a virtual human, while an interaction between a human and the virtual human. We constructed a model mimiced human ocular system into phisical simulation based virtual human system, due to create natural and humanlike gaze movement. We propose a system which gets visual information from phisical simulator, determines gaze direction with a method mimiced human visual attention, moves eyes using a model of oculomotor control.}, title = {人間の視線を模擬したモデルを持つリアクティブバーチャルヒューマンの構築}, year = {2006} }