@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00058535, author = {中村, 太一 and 飯田, 弘之 and Nakamura, Taichi and Hiroyuki, Iida}, issue = {17(2004-GI-013)}, month = {Mar}, note = {コンピュータの導入とその処理能力の急速な進歩が原動力となって,伝統的なゲームが次々に解かれつつある。そのような波が押し寄せる前に,チェスや将棋のような千年以上もの長い歴史を持つゲームを精神的文化遺産と位置付け,このような人類の貴重な遺産を保護する方策を検討したい。本稿では,ゲームが解かれてしまうことの定義をゲームの不確定性という視点から再考察した上で,解かれてしまったゲームを蘇らせる方法について提案する。, Traditional games are being solved one after another by introduction of computers and rapid progress of throughput of computers. Before such a wave rolls in, I want to regard games with the long history for 1000 years or more like chess or shogi as a mental cultural heritage, and to find out the method of protecting such games that are human beings' precious inheritances. This paper considers the definition of games being solved from the viewpoint of the indefinite nature of games, and proposes the method of reviving the solved games.}, title = {ゲームの蘇生}, year = {2005} }