@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00058495, author = {服部, 裕介 and 田中, 彰人 and 星野, 唯一 and Hattori, YUSUKE and Akihito, TANAKA and Junichi, HOSHINO}, issue = {20(2007-GI-017)}, month = {Mar}, note = {格闘ゲームのような対戦型のアクションゲームにおいてCOMの行動は変化に乏しく,プレイヤはゲームを繰り返しプレイすることによってCOMの行動パターンを憶えてしまいゲームに飽きてしまうという問題がある.そこで,本稿では模倣対象のゲームログを記録し,そこから行動パターンや行動の流れといった特徴を取得する.それらを模倣対象のプロファイルとして記録し,コンピュータに適用することで,プレイヤの行動を模倣する手法を提案する.このようなプロファイルを複数人分つくることで,COMの行動パターンにバリエーションができる., In action games, the computer's behavior lacks diversity and human players are able to learn how the computer behaves by playing the same game over and over again. As a result, human players eventually grow tired of the game. Therefore, this paper proposes a method of imitating the behavior of human players by creating profiles of players from their play data. By imitating what many different players do, a greater variety of actions can be created.}, title = {対戦型アクションゲームにおけるプレイヤの模倣行動の生成}, year = {2007} }