@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00057446, author = {谷口, 雄一郎 and 河野恭之 and 木戸出正継 and 笹島, 宗彦 and 屋野, 武秀 and 上原, 龍也 and Yuichiro, Taniguchi and Yasuyuki, Kono and Masatsugu, Kidode and Munehiko, Sasajima and Takehide, Yano and Tatsuya, Uehara}, issue = {11(2000-SLP-035)}, month = {Feb}, note = {新幹線チケット予約に代表されるスロットフィル型対話では,ユーザは希望の解を得るために何らかの方略にしたがって条件を書き換える.この方略はユーザ毎に異なり,予め対話状態の遷移を設計することが難しい.ユーザとの円滑な対話のためには,システムがその方略を解釈しユーザの意図を理解しなければならない.本報告では対話を通してユーザの方略を判断し対話制御を行う手法について述べる.さらにこの手法を,我々が開発した音声対話システム構築フレームワークEUROPAを用いて音声対話システムとして実装し,提案手法とフレームワークの汎用性を評価した., A user has some strategies to make a reservation in the goal-oriented dialog. It is difficult for a designer of a spoken dialog system to predefine a certain state transition model, because the strategies depend on each user. We propose a method to gain the user's strategy through a dialog and to control the dialog. This method enables the system to solve ellipsis and references. We have implemented this method to speech dialog system based on EUROPA, a framework for speech dialog systems.}, title = {音声対話フレームワークEUROPAの新幹線チケット予約タスクへの適用}, year = {2001} }