@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00057349, author = {川本, 真一 and 下平, 博 and 新田, 恒雄 and 西本, 卓也 and 中村, 哲 and 伊藤, 克亘 and 森島, 繁生 and 四倉, 達夫 and 甲斐, 充彦 and 李晃伸 and 山下, 洋一 and 小林, 隆夫 and 徳田, 恵一 and 広瀬, 啓吉 and 峯松, 信明 and 山田, 篤 and 伝, 康晴 and 宇津呂, 武仁 and 嵯峨山, 茂樹 and Shin-Ichi, Kawamoto and Hiroshi, Shimodaira and Tsuneo, Nitta and Takuya, Nishimoto and Satoshi, Nakamura and Katsunobu, Itou and Shigeo, Morishima and Tatsuo, Yotsukura and Atsuhiko, Kai and Akinobu, Lee and Yoichi, Yamashita and Takao, Kobayashi and Keiichi, Tokuda and Keikichi, Hirose and Nobuaki, Minematsu and Atsushi, Yamada and Yasuharu, Den and Takehito, Utsuro and Shigeki, Sagayama}, issue = {10(2001-SLP-040)}, month = {Feb}, note = {筆者らは,顔画像が容易に交換可能で,音声合成が話者適応可能で,対話制御の記述変更が容易で,更にこれらの機能モジュール自体を別のモジュールに差し替えることが容易であり,かつ処理ハードウェアの個数に柔軟に対処できるなどの特徴を持つ擬人化音声対話エージェントシステムを構想し,実装した.各モジュールのインタフェースを統一化して扱い,モジュール間の入出力は,UNIXシステムで使われている標準入出力を用いる簡便な方法にてモジュール統合機構を実現した.いくつかの簡単な対話タスクについてエージェントを試作し,必要な機能に関する達成度を確認した.また,顔画像合成モジュールを制御する新たなモジュールの追加を容易に実現することができた., This paper discusses a design and architecture of a software toolkit to develop an anthropomorphic spoken dialog agent (ASDA) that is easy to customize. Such human-like voice dialogue agent is one of the promising man-machine interface for next generations. To develop such a software toolkit, this paper firstly discusses the basic requirements that ASDA system should have, and then designs the software modules of the systems to fulfill the requirements. A prototype agent system has been developed on the UNIX-base systems by using the software toolkit that is under development. Discussions of the current achievement of the toolkit that will become publicly available as a free software are given finally.}, title = {擬人化音声対話エージェントツールキットの基本設計}, year = {2002} }