@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00056985, author = {田口, 亮 and 桂田, 浩一 and 新田, 恒雄 and Ryo, Taguchi and Kouich, Katsurada and Tsuneo, Nitta}, issue = {69(2005-SLP-057)}, month = {Jul}, note = {対話を通した概念学習では,エージェントが持つ対話調整能力が学習の効率に大きな影響を与える.しかし,有効な対話戦略を如何に与えるかについてはあまり議論されてこなかった.そこで本報告では,2体のエージェントを用いた対話実験を通して,概念学習を効率的に進める上で有効な対話戦略を自動獲得させることを試みる.戦略獲得ではQ学習およびDyna-Qを比較する.両手法の比較実験結果から,Dyna-Qが対話戦略の獲得に有効であることを示す.また,獲得された戦略の評価実験結果から,対話相手の理解状況を効率的に推定する高度な戦略を有効に利用していることが示された., In the concept learning through human-agent interaction or agent-agent interaction, the efficiency at the learning depends largely on the dialog strategies the agents have. But the procedure to give agents efficient strategies has not been discussed in previous works. This paper describes automatic acquisition of dialog strategies for efficient concept learning applied to the interaction between two agents. In our experiments, Q-Learning algorithm and Dyna-Q algorithm are compared, and the experimental results showed that (1) Dyna-Q agents can acquire more efficient strategies than Q-Learning agents in the first stage of learning, and (2) efficient teaching strategies include sophisticated interaction to confirm counterpart's comprehension level.}, title = {概念学習を効率化するための対話戦略とその獲得}, year = {2005} }