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アイテム
質問応答データベースの自動作成に基づく音声対話システムの評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56621
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56621b06dd325-6e39-4dc3-bdcc-61d86df13c37
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2008-12-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 質問応答データベースの自動作成に基づく音声対話システムの評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Estimation of Spoken Dialog System using Automatically-generated question-and-answer database | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
徳島大学大学院ソシオテクノサイエンス研究部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学大学院工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate school of engineering, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate school of engineering, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Technology and Science, The University of Tokushima | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate school of engineering, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate school of engineering, Tohoku University | ||||||||
著者名 |
森本, 高弘
× 森本, 高弘
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著者名(英) |
Takahiro, Morimoto
× Takahiro, Morimoto
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 一問一答形式の音声対話システムにおいて質問応答データベースを用いた用例ベースの応答生成は様々な発話に頑強だが,新たなシステム設計はコストが大きい本研究ではコスト削減のため,用例の種類ごとに用意されたテンプレートを用いて質問応答データベースを自動作成する方法について検討,評価を行う結果,人手で作成した質問応答データベースを用いた場合と自動作成した質問応答データベースを用いた場合でとほぼ同様の性能を示すができた.また, F 値を用いたスコアリング方法を提案し,従来法を用いた場合よりも応答正解率が改善した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A question-and-answer style spoken dialog system based on example-based answer generation is known to be robust against variation of user utterances. However, it is costly to create QA database for a new task. In this paper, we proposed a method to reduce cost of preparing the database by generating the database automatically from templates. As a result, we obtained almost same performance using the automatically generated QA database compared with the manually prepared database. In addition, we propose a new scoring method to choose an answer based on F-measure,which improved the accuracy of answer selection. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10442647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告音声言語情報処理(SLP) 巻 2008, 号 123(2008-SLP-074), p. 267-272, 発行日 2008-12-02 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |