@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00056509,
 author = {山田, 真司 and 井村, 和孝 and 新井, 裕子 and 小田, 満理子 and 西村, 英樹 and Masashi, Yamada and Kazutaka, Imura and Yuko, Arai and Mariko, Oda and Hideki, Nishimura},
 issue = {46(1995-MUS-010)},
 month = {May},
 note = {音楽演奏者は自らの音楽的表現を行うために、正確に身体運動を制御する能力を有すると考えられる。音楽演奏者の基礎的な時間的制御能力を測定するため、中程度のピアノ演奏能力を有する音楽専攻学生に等間隔タッピングを行わせ、その時間間隔ゆらぎを分析した。その結果、等間隔タッピングの時間的制御に、過去約20 tapの時間間隔を保持する記憶機構が介在することが示唆された。また、様々なレベルのピアノ奏者、打楽器奏者および非音楽奏者に等間隔タッピングを行わせた結果、熟練したピアノ奏者は、非熟練者や非音楽奏者よりもゆらぎが小さかった。また、打楽器奏者は熟練したピアノ奏者よりも時間的制御が優れてはいなかった。, Musical performers have an excellent ability to control their body movements to express through their interpetation. To measure basic temporal controllability, musical students who play the piano in a intermediate level, tapped a board as equally as possible, and the temporal fluctuation of the tappings was analysed. It was suggested that the tappings were governed with a memory that preserved the previous 20 intervals of taps. Consequently, pianists in various levels, percussionists and non-musicians also made equal interval tappings. It was showed that the fluctuation by skilled pianists was smaller than begginers, non-musicians and even purcussionists in some frequency regions.},
 title = {音楽演奏者の時間的制御能力について},
 year = {1995}
}