@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00056175, author = {平賀, 瑠美 and 川島, 光郎 and Rumi, Hiraga and Mitsuo, Kawashima}, issue = {103(2001-MUS-042)}, month = {Oct}, note = {聴覚障害を持つ大学生にコンピュータミュージックの授業を行って4年が経過した。聴覚障害者に敢えてコンピュータミュージックを教えることは、たとえそれが音楽の授業ではなくてもどのような意味があるかという常なる自省を抱えながらの4年間であった。これまでの経験から、授業の組み立て方についての反省と今後の展望、聴覚障害者にとって音楽とは何か、視覚情報は音楽の理解の補助になるか、コンピュータミュージックは福音になるか、また、健聴者と視覚障害者は音楽を通じてどのような関係をもつことができるかについての考察を述べる。今後、コンピュータミュージックが福祉においてどのような貢献が可能となるかについてについても述べる。, We have been teaching computer music classes to college students of hearing impaired for four years, while we have been asking ouselves whether the classes of daring to teach computer music to those with hearing disabilities have some meanings. From our experiences, we will describe the following: the meaning and the methodology of teaching computer music to hearing impaired students, the relationship between the music and its visualized information, and the patentiality of computer music to hearing impaired people. Also how computer music can be used in the welfare.}, title = {聴覚障害者にとってのコンピュータミュージック}, year = {2001} }