@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055998,
 author = {中村, 滋延 and Shigenobu, Nakamura},
 issue = {24(2003-MUS-054)},
 month = {Mar},
 note = {筆者は、1970年代半ばにミュージック・シアターと出会い、視覚的要素を持つ音楽に興味を持った。視覚的要素は音楽構造にも変化を与え、あらたな表現の可能性をもたらすように思われた。しかし、ミュージック・シアターの実践を通して、演奏動作の視覚的要素としての制約を問題として感じ始めた。その問題を解決するためにコンピュータを用いたインタラクティブ・システムを利用するようになった。このことによって演奏動作が視覚的要素として表現力を増すようになった。しかし、視覚的な表現力としては映像に勝るものはない。そこでインタラクティブ・システムが音響に対してだけでなく、映像に対しても及ぶような作品を制作するようになった。そのような作品を「音楽系メディアアート」と命名した。そうした中で、映像と音響の関係を緻密なままにメディアに固定した作品を「映像音響詩」という名で制作するようになった。視覚的要素は聴覚的要素に影響を及ぼして、音だけでは次への予測が困難な無調性の音楽にも次への予測を可能にし、集中して音の推移を鑑賞者が追いかけていくことを可能にする。, Through my experience with 'Music Theater' in the mid of 1970's, I developed a great interest in music accompanied by visual elements. This music was thought to be in a genre that could break down the rigid confines of 'Contemporary Music'. Moreover, these visual elements altered musical construction and brought new possibilities to musical expression. Through the practice of 'Music Theater', however, the limitations on the actions of a performance as visual elements became an important issue. In order to solve this problem, I utilized the interactive systems of computers. This could instill performances with more expressive power from a visual element perspective. In my opinion, nothing compares to digital video images in terms of visual expression, so I began to compose works that allowed interactive systems to cover not only music but also digital video images. These kinds of works could be labeled "Music-based Media Art". Since then, works labeled "Audio-Visual Poems", which maintain the compact relationship between digital video images and music have been created. The visual elements affect the audio elements, so that it's possible to predict the next sound in atonal music even though with atonal music it is very difficult to do so. This technique also makes it possible for audiences to actively follow changes of sound.},
 title = {視覚的要素を取り込んだ音楽表現の可能性},
 year = {2004}
}