@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055974, author = {奥平, 啓太 and 平田, 圭二 and 片寄, 晴弘 and Keita, Okudaira and Keiji, Hirata and Haruhiro, Katayase}, issue = {84(2004-MUS-056)}, month = {Aug}, note = {ポップス系音楽においてドラムのグルーブ感 (groove) は,その違いにより楽曲全体の印象を変えるような重要な要素の一つであると言える.しかし,これまでグルーブ感と実際のドラムの発音時刻及び音量の関連については調べられてはこなかった.本研究では,プロのドラム奏者による 8 ビートと 16 ビートのリズムパターンの異なるグルーブ感を出した演奏から,スネア,ベースドラム,ハイハットの打点時刻と音量を測定し,これらのグルーブ感との関連を調べる.グルーブ感の違いは,実際の発音時刻や音量からも読み取ることが出来た., Groove feeling of drumming is one of the most important factor, since it may greatly change a tune's impression. However, there have been very few attempts at investigating the relationship between the groove feeling and the timing and loudness of each drum attack in popular music. We first set up a simple drum layout of a snare, a bass, and a hi-hat and then, measure the timing and loudness of each under simple 8-beat and 16-beat rhythms, which are played by a professional drummer. We study an influence of timing and loudness of each attack on groove feeling quantitatively to some extent.}, title = {ポップス系ドラム演奏の打点時刻及び音量とグルーブ感の関連について}, year = {2004} }