@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055777,
 author = {松本, 恭輔 and 小野順貴 and 西本卓也 and 嵯峨山, 茂樹 and KYOSUKE, MATSUMOTO and TAKUYA, NlSHIMOTO and NOBUTAKA, ONO and SHIGEKI, SAGAYAMA},
 issue = {81(2007-MUS-071)},
 month = {Aug},
 note = {本稿では、楽譜情報を利用して音楽音響信号から1パート除去等の加工を目的とした、楽譜と音響信号の詳細なアラインメントについて議論する。実演奏は厳密に楽譜通りではなく、テンポ変動の他に各音のデビエーションを含む。そのため、上述の加工に向けて、一音毎の発音時刻・音長等の詳細な情報を求める必要があるが、テンポ推定のみ行う従来のアラインメント手法では、この問題への対応は困難である。これに対して我々は、テンポ変動、各音のデビエーション、音色の変動を考慮した、「楽譜からの音楽音響信号生成モデル」に基づき、事後確率最大化の枠組で詳細なアラインメントをとるアプローチを提案する。この枠組に従う一手法の検討として、実験を行い、確かに微小変動を扱える枠組であること、デビエーションのモデルにさらに検討の余地があることを定性的に確認した。, This paper describes an approach to alignment of music score to audio which does not estimates only tempo but also deviations for each note in real performance. Estimating the deviations is required for score-guided 1 instrumental part removal or any other manipulation of musical audio signal. For this problem, existing alignment algorithms are not sufficient because they deal with only tempo. On the other hand, our approach models how musical signal is generated from score, considering (i) tempo variation, (ii) deviations in each note and (iii) variation of acoustic signal features, and then, estimates tempo and deviations with max imum a posteriori probability based on the model. Simulation quantitably show our approach has advantage of processing deviation and needs more consideration especially on deviation modeling.},
 title = {パート除去を目的とした楽譜と音響信号のアラインメント手法の検討},
 year = {2007}
}