@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055661,
 author = {藤井, 創太 and 浜中, 雅俊 and 長谷川, 晶一 and Souta, Fujii and Masatoshi, Hamanaka and Shoichi, Hasegawa},
 issue = {78(2008-MUS-076)},
 month = {Jul},
 note = {本稿では,ギターで単旋律を演奏する際の最適な運指経路及び押弦指を推定するシステム Fingering Simulatorを提案する.本システムの特長は,すべての押弦位置・押弦指からなる運指経路について物理シミュレータSpringhead2 上で手のモデルを実際に動かすことで移動距離やトルクを算出し,最適な運指経路を決定する点である.従来の運指経路推定手法の多くは手の移動距離に注目していたのに対し,本手法では押弦指の関節のトルクに注目し最適化を行う.実験の結果,関節のトルクが運指経路の最適化に重要であること,手の大きさによって適切な運指経路が異なることを確認した., This paper describes a Fingering Simulator which optimizes guitar fingering of monophony by using physical simulator called Springhead2. Unlike most previous guitar fingering optimization systems focusing on moving distances, our method deal with the torque of the finger joints. Experimental results showed that the maximum value of the torque is important for optimization and appropriate fingerings are depending on the size of hand.},
 title = {Fingering Simulator:ギター単旋律の運指推定},
 year = {2008}
}