@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055508,
 author = {森田, 信一 and 小倉, 隆一郎 and 小田, 淳一 and Shin'Ichi, Morita and Ryu'Ichiro, Ogura and Jun'Ichi, Oda},
 issue = {72(1992-CH-015)},
 month = {Sep},
 note = {今日の音楽文化の隆盛は楽譜(五線譜)の存在に負うところが大きいが、一般の音楽教育における読譜指導には様々な問題点が見られる。読譜能力とは楽譜を見て正確に歌えることであるが、義務教育終了時で読譜能力のある者はかなり少ないのが現状である。その理由の一つは、五線譜が音高に対応した等間隔の尺度ではなく、音階構造を反映したものであるということである。本研究では、初学者のスムースな読譜能力修得のために、音高システムのイメージを遊びながら感覚的に把握して音階構造を理解させるためのソフトウェアをHyper Cardを用いて開発した。試用の結果、半音を基本単位とした図示により、音階構造を自然に把握させる効果があった。, Training of musical score reading in school education is not adequate, and as a result few children can read music at the end of compulsory education. One of the causes is that the staff notation, given at the beginning of training, is not a scale at regular intervals of pitch, but a measure which corresponds to a structure of musical scale. We have developed a CAI system with Hyper card and it is graphical representation of pitch, shown in standard units of chromatic intervals, can enable a beginner to understand spontaneously the structure of the musical scale.},
 title = {Hyper Cardによる音階構造理解のためのソフトウェア開発について},
 year = {1992}
}