@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055501, author = {張佳吟 and 久保, 康司 and 西島, 恵介 and 藤田, 米春 and Chia, -YinChang and Kouji, Kubo and Keisuke, Nishijima and Yoneharu, Fujita}, issue = {96(1992-CH-016)}, month = {Nov}, note = {思考・行動過程において、動機や判断には感情が係わることが多い。本報告では、「感情」についてその発生と反応行動の分析と、それに基づいた、感情と感情的行動のシミュレーションアルゴリズムについて述べる。感情とそれに対する反応行動の事例として、寓話「きつねとぶどう」をとりあげその中で重要な感情である「悔しさ」とその反応行動である「負け惜しみ」について、それらが生じる条件とそれらの発生にどのようなデータが係わっているかをシミュレーションの立場から述べ、さらにこれらの記述へのATMSの利用について述べる。, Emotion concerns frequently with decision making and motives of human behaviors. In this paper, we describe an analysis of emotion and an algorithm for simulating emotion and emotional behavior based on the analysis. As a case study, we descrive the conditions and processes of arising "vexation" and "crying sour grapes" in the example fable "Sour' grapes" and related data/knowledges from a viewpoint of simulations. Furthermore, we investigate some relations of the simulation algorithm to ATMS.}, title = {問題解決と感情のシミュレーション}, year = {1992} }