WEKO3
アイテム
心理学分野でのコンピュータ支援学習システムの開発 -CTPシステムの構成とその学習効果-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55467
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5546778ccd499-7e67-47d3-90f0-28794240dd62
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1993 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1993-11-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 心理学分野でのコンピュータ支援学習システムの開発 -CTPシステムの構成とその学習効果- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | DEVELOPING A COMPUTER ASSISTED INSTRUCTION SYSTEM IN THE FIELD OF PSYCHOLOGY THE CONSTRUCTION OF CTP SYSTEM AND THE EFFECTIVENESS OF CLASSROOM DEMONSTRATIONS USING CTP SYSTEM | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
作陽短期大学情報処理学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
作陽短期大学情報処理学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学総合科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学総合科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島中央女子短期大学生活科学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
尾道短期大学経営情報学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
甲南女子大学文学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science, Sakuyo Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science, Sakuyo Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Behavioral Science, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Behavioral Science, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Human Factors Laboratory, Hiroshima Chuo Women's Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Management Information, Onomichi Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Psychology, Konan Women's University | ||||||||
著者名 |
河村, 敦
井原, 零
林, 春男
坂田, 省吾
畑本, 恵子
石原, 茂和
山上, 暁
× 河村, 敦 井原, 零 林, 春男 坂田, 省吾 畑本, 恵子 石原, 茂和 山上, 暁
|
|||||||
著者名(英) |
Atsushi, Kawamura
Rei, Ihara
Haruo, Hayashi
Shogo, Sakata
Keiko, Hatamoto
Shigekazu, Ishihara
Akira, Yamagami
× Atsushi, Kawamura Rei, Ihara Haruo, Hayashi Shogo, Sakata Keiko, Hatamoto Shigekazu, Ishihara Akira, Yamagami
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | CTPシステムは心理学分野における、個別学習者、一斉学習の教授者、および研究者を支援する環境型CAIシステムである。特徴的機能として、効果的ナビゲート手法としてのstructure Browser、体験学習を可能にするデモンストレーション、さらに、一斉学習を支援する供覧型教材機能を備えている。本研究では特にこれらの特徴の1つである、一斉学習場面での供覧型デモンストレーション機能における教材としての学習効果について検討した。言語的説明がまったく与えられなかったにもかかわらず、120名の大学生のほとんどが、提示画像を正確に認識し、さらに、デモンストレーションの意味する内容を概念的に学習することできた。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Our "CTP" system is and environmental CAI system which assists self-educated learners, instructors who have a lecture in classroom, and researchers in the field of "Psychology". This system equips a navigator with structure browser, demonstrations for self-education, and classroom education as distinctive functions. The present study was conducted to examine the effectivenss of the "CTP" system as a computer software for the classroom demonstration. The 120 undergraduates perceived the stimulus correctly. They also understand the gist of demonstrations, without verbal explanations. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN1010060X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告人文科学とコンピュータ(CH) 巻 1993, 号 105(1993-CH-020), p. 1-11, 発行日 1993-11-26 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |