@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00055062,
 author = {當山, 日出夫 and TOUYAMA, Hideo},
 issue = {51(2005-CH-066)},
 month = {May},
 note = {1.花園大学では、『百人一首』を教材にAccessデータベース作成の実習授業を行っている。国文科の「国文学情報処理」。2.日本文学を勉強する学生には、まず、縦書き文書の作成技法(アカデミックなスタイルで書く)を訓練する必要がある。学生のレベル・授業時間数の関係上、テーブルを作成するのが、とりあえずの目標となる。テーブル作成の基本であるフィールドの属性設定とフォームの作成までが限界。3.また、『百人一首』は分量が適当なので、がんばる学生には目標の達成感・満足感を与えることが可能になる。教育的にはかなりの効果があると評価できる。, 1. Hanazono Univercity is doing the practice class of the data base creating by "Hyakunin-Isshu".2. Almost, the creating technique of the vertical writing document must be trained to the student who studies a Japanese literature. Next, to create the TABLE and the FORM becomes a goal.3. Because the quantity is appropriate, " Hyakunin-Isshu " becomes for the student who makes an effort to have been able to be given a satisfaction. Educationally, it is possible to evaluate when there is a considerable effect.},
 title = {日本文学における情報処理教育―『百人一首』データベース作成を事例として―},
 year = {2005}
}