@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054832, author = {平澤, 洋一 and 松本, 晴子 and 渋井, 二三男 and Yoichi, Hirasawa and Haruko, Matumoto and Fumio, Sibui}, issue = {39(1990-CE-011)}, month = {May}, note = {日本の大学で学ぶ外国人留学生のための日本語CAIの試作モデルを開発した。日本語のレベルは大学・短大の1、2年生程度(日本語中級)、1クラス50名の個別進度同時学習ができる。このCAIシステムは、()市販文書作成ツールとの整合性、()市販エディタとの整合性、()市販画面ツールとの整合性、()画面作成の容易性、()デー・タベース機能、()学習したい分野・問題のソートが可能、()マルチ画面を適用?などの特徴をもつ。これまでの試験的授業によれば、従来の座学型授業に比べ学生の集中度や言語能力の上昇が観察された。本年4月から授業に本格導入して、評価をとりつつある。, A model for Japanese language CAI for foreign learners has been developed. The system is designed for students with intermediate level of Japanese, enabling them to study Japanese at their own pase. The system has the following characteristics: (a) compatibility with any word processor, (b) compatibility with editing soft ware, (c) compatibility with display tools, (d) easy to use with monitor graphics, (e) functions as a database, (f) sorts any subject of user's choice, (g) applies multi-screen system. Experimental lessons of this system have shown students making more progress in their concentration and linguistic ability.}, title = {留学生を対象としたCAI日本語教育}, year = {1990} }