WEKO3
アイテム
コンピュータ版心理学テキストの作成手法の開発(2) -CTPと書籍型テキストとの学習効果の比較-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54692
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54692bec6b714-0233-4f74-a8a2-ddbe85b290f3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1994 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1994-01-21 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | コンピュータ版心理学テキストの作成手法の開発(2) -CTPと書籍型テキストとの学習効果の比較- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | DEVELOPING A "COMPUTERIZED TEXTBOOK OF PSYCHOLOGY(2)" A TEST OF EFFECTIVENESS BETWEEN CTP TEXT AND B00K TYPE TEXT | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
作陽短期大学情報処理学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
作陽短期大学情報処理学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島中央女子短期大学生活科学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
尾道短期大学経営情報学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学総合科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学総合科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
甲南女子大学文学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science, Sakuyo Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Science, Sakuyo Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Human Factors Laboratory, Hiroshima Chuo Women's Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Management Information, Onomichi Junior College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Behavioral Science, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Behavioral Science, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Psychology, Konan Women's University | ||||||||
著者名 |
井原, 零
河村, 敦
畑本, 恵子
石原, 茂和
林, 春男
坂田, 省吾
山上, 暁
× 井原, 零 河村, 敦 畑本, 恵子 石原, 茂和 林, 春男 坂田, 省吾 山上, 暁
|
|||||||
著者名(英) |
Rei, Ihara
Atsushi, Kawamura
Keiko, Hatamoto
Shigekazu, Ishihara
Haruo, Hayashi
Shogo, Sakata
Akira, Yamagami
× Rei, Ihara Atsushi, Kawamura Keiko, Hatamoto Shigekazu, Ishihara Haruo, Hayashi Shogo, Sakata Akira, Yamagami
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 心理学分野における,個別学習者・一斉学習場面における教授者・研究者を支援する環境型CAIシステムとしてCTP(mputerized Textbook of Psycholo)システムの開発を行ってきた.CTPシステムの個別学習機能と従来の書籍型テキストとの学習効果を比較するために218名の被験者に対し,学習内容の理解度・ユーザフレンドリネステスト・ドキュメント評価テスト・自覚疲労度の4測度を用いて実験を行った.CTPにおける理解度は書籍型テキストと同様であり,教材としてのおもしろさ・学習に対する動機付けの点では優れていた.自覚疲労においては,一般的VDT作業ほどではないが目の疲れが見られた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we examined the effectiveness of computerized self-learning programs developed for Computerized Textbook of Psychology(CTP for short) project in contrast with traditional method using paper textbook. 218 undergraduates participated in the experiment as a session of psychology course. The experinment consists of "performance", "user friendliness", "documentation measure", and "fatigue" texts. The experimental data revealed: 1)CTP could provide a way of self-instruction in the field of psychology almost as efficient as the traditional way of written textbook. 2)The learner evaluated the learning through CTP was more fun and involving than traditional way. The slight tendency shown in the data suggests: 1)Proper introducion to computerized learning the prerequisite for better peformance. 2) Proper eye care should is be taken for hours of computerized learning. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1994, 号 10(1993-CE-031), p. 1-10, 発行日 1994-01-21 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |