@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054613, author = {岡本, 敏雄 and 西之園, 晴夫 and 大岩, 元 and 永野, 和男 and 市川, 伸一 and 中村, 直人 and Toshio, Okamoto and Haruo, Nishinosono and Hajime, Oiwa and Kazuo, Nagano and Shin-Ichi, Ichikawa and Naoto, Nakamura}, issue = {3(1996-CE-043)}, month = {Jan}, note = {現在,世界的規模で情報教育の必要性が叫ばれ,様々な国においてその努力がなされている.情報リテラシーは,未来社会における新しい学力として認知され始め,慎重かつ着実な履行が求められつつある.本稿では,我が国の学校教育の中での情報教育の今後のあり方に関して,小中高一貫したカリキュラムとしての位量づけを考慮しながら考察する。その中で現行の情報教育の問題と課題を明らかにし,情報教育の実現に向けてさまざまな立場からの要望と課題を述べる., We describe the current situation and future direction of educational practice for information technology as an authorized subject in schools. Information technology has become important infrastructure to modern society. Understanding information technology and acquiring its basic skills / literacy are now regarded as an important competency for positive adaptation in the real world. In this paper, we describe the present tasks and future direction of information technology education in school education. Then we discuss new teaching methodologies, contents, demands and tasks on information technology education in consideration of curriculum articulation.}, title = {小中高一貫情報教育カリキュラムの構成}, year = {1997} }