WEKO3
アイテム
「出来る」から「分かる感動」への教養情報教育 -人間・社会・日常性とコンピュータサイエンス-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54599
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54599f8f895da-1f18-4201-b5f7-3c6ada5c3ad8
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 1997 by the Information Processing Society of Japan
|
|
| オープンアクセス | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 1997-09-19 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 「出来る」から「分かる感動」への教養情報教育 -人間・社会・日常性とコンピュータサイエンス- | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | An Essay of General Information Processing Education for 'Impression of Understanding', not for 'Operating skill' - Human・Society・Daily -Life and Computer science- | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 神戸女子短期大学初等教育学科 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Department of elementary education Kobe Woman's Collage | ||||||||
| 著者名 |
水島, 賢太郎
× 水島, 賢太郎
|
|||||||
| 著者名(英) |
Kentaro, Mizusima
× Kentaro, Mizusima
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | コンピュータサイエンス () には、感動的ともいえる面白い概念や考え方がたくさんある。しかし、一方で「CSは教養情報処理としては難しい。直接的実用性が見えにくいので学生受けしない。文科系には無理だ。応用ソフトが充実してきた」などの理由付けによって、CSを無視したソフト操作偏重教育が行われがちだという現実もある。この傾向は、近年の急激な情報処理環境の変化によって助長されているといえる。ここでは、Csの面白さを学生に実感させるため、応用ソフトに埋め込まれたCSの諸概念を掘り出し、人間や社会の文脈との関わりを意識して行った教育実践を報告する。 | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | Computer science (CS) includes by the dozens an impressive general idea and way of thinking to be interesting. But, sometime, only application software operation education which ignored CS is apt to be done as the culture information processing education with some kinds of excuses, such as 'CS is difficult especially for students of sentence department series', CS could be hard to see direct practical use for students', etc. This tendency is promoted by a rapid change of information processingenvironment of late years. In order to let a student realize interest of CS, I have been trying to do the culture information processing education that attached great importance to a man and a relation with context of the world by digging various general ideas of CS buried in application software. Here I report some education practice that I have done. | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
| 書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1997, 号 94(1997-CE-045), p. 1-8, 発行日 1997-09-19 |
|||||||
| Notice | ||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||