ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 1997
  4. 94(1997-CE-045)

「出来る」から「分かる感動」への教養情報教育 -人間・社会・日常性とコンピュータサイエンス-

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54599
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54599
f8f895da-1f18-4201-b5f7-3c6ada5c3ad8
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE97045001.pdf IPSJ-CE97045001.pdf (590.6 kB)
Copyright (c) 1997 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 1997-09-19
タイトル
タイトル 「出来る」から「分かる感動」への教養情報教育 -人間・社会・日常性とコンピュータサイエンス-
タイトル
言語 en
タイトル An Essay of General Information Processing Education for 'Impression of Understanding', not for 'Operating skill' - Human・Society・Daily -Life and Computer science-
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
神戸女子短期大学初等教育学科
著者所属(英)
en
Department of elementary education Kobe Woman's Collage
著者名 水島, 賢太郎

× 水島, 賢太郎

水島, 賢太郎

Search repository
著者名(英) Kentaro, Mizusima

× Kentaro, Mizusima

en Kentaro, Mizusima

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 コンピュータサイエンス () には、感動的ともいえる面白い概念や考え方がたくさんある。しかし、一方で「CSは教養情報処理としては難しい。直接的実用性が見えにくいので学生受けしない。文科系には無理だ。応用ソフトが充実してきた」などの理由付けによって、CSを無視したソフト操作偏重教育が行われがちだという現実もある。この傾向は、近年の急激な情報処理環境の変化によって助長されているといえる。ここでは、Csの面白さを学生に実感させるため、応用ソフトに埋め込まれたCSの諸概念を掘り出し、人間や社会の文脈との関わりを意識して行った教育実践を報告する。
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Computer science (CS) includes by the dozens an impressive general idea and way of thinking to be interesting. But, sometime, only application software operation education which ignored CS is apt to be done as the culture information processing education with some kinds of excuses, such as 'CS is difficult especially for students of sentence department series', CS could be hard to see direct practical use for students', etc. This tendency is promoted by a rapid change of information processingenvironment of late years. In order to let a student realize interest of CS, I have been trying to do the culture information processing education that attached great importance to a man and a relation with context of the world by digging various general ideas of CS buried in application software. Here I report some education practice that I have done.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 1997, 号 94(1997-CE-045), p. 1-8, 発行日 1997-09-19
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-22 05:48:41.970508
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3