@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054588, author = {橋本, 裕 and 早川, 栄一 and 並木, 美太郎 and 高橋, 延匡 and Yutaka, Hashimoto and Eiichi, Hayakawa and Mitarou, Namiki and Nobumasa, Takahashi}, issue = {29(1997-CE-047)}, month = {Mar}, note = {開発用の処理系をプログラミング教育に使用すると、()機能が多すぎる、()概念や文法は既知であるとして設計させている、()評価のためのデータ収集が難しい、()ターンラウンドタイムは問題にされていない、という問題がある。本稿では、その問題を解決するためのプログラミング教育用の言語処理系「NB2」について述べる。この処理系は、プログラミングに必要な基礎概念、すなわち制御構造やデータ構造、言語構文、計算量の学習支援機構を持っている。特にプログラミングをしている時は実行時よりも編集時に学習支援機能が必要になることがある。そこで、編集時と実行時に統一的にそれらの学習支援を行えるように設計した。, Using language processor for development to educate programming, following problems appear: (1)it has too many functions, (2)it have been designed as concepts and grammar have been already understood, (3)it is difficult to measure data for evaluation and (4)it doesn't care turn around time. This paper describes a language processor to solve the problems for programming education. This processor has mechanisms to support learning of basic concepts, such as control flow, data structure, syntax and computational order, that required for programming. Especially when programming, the functions of learning support may be required in the editing phase rather than the execution phase. There by, we've designed to support the learning in both the editing phase and the execution phase as same way.}, title = {プログラミング学習を支援する言語処理系「NB2」の設計}, year = {1998} }