WEKO3
アイテム
プログラミング学習を支援する言語処理系「NB2」の設計
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54588
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/545883cafc688-ff11-47c4-93ff-7bef94c441f2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1998-03-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | プログラミング学習を支援する言語処理系「NB2」の設計 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | NB2 : Language Processor to Support Programming Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
拓殖大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Takushoku University | ||||||||
著者名 |
橋本, 裕
× 橋本, 裕
|
|||||||
著者名(英) |
Yutaka, Hashimoto
× Yutaka, Hashimoto
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 開発用の処理系をプログラミング教育に使用すると、()機能が多すぎる、()概念や文法は既知であるとして設計させている、()評価のためのデータ収集が難しい、()ターンラウンドタイムは問題にされていない、という問題がある。本稿では、その問題を解決するためのプログラミング教育用の言語処理系「NB2」について述べる。この処理系は、プログラミングに必要な基礎概念、すなわち制御構造やデータ構造、言語構文、計算量の学習支援機構を持っている。特にプログラミングをしている時は実行時よりも編集時に学習支援機能が必要になることがある。そこで、編集時と実行時に統一的にそれらの学習支援を行えるように設計した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Using language processor for development to educate programming, following problems appear: (1)it has too many functions, (2)it have been designed as concepts and grammar have been already understood, (3)it is difficult to measure data for evaluation and (4)it doesn't care turn around time. This paper describes a language processor to solve the problems for programming education. This processor has mechanisms to support learning of basic concepts, such as control flow, data structure, syntax and computational order, that required for programming. Especially when programming, the functions of learning support may be required in the editing phase rather than the execution phase. There by, we've designed to support the learning in both the editing phase and the execution phase as same way. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1998, 号 29(1997-CE-047), p. 33-40, 発行日 1998-03-20 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |