@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054562, author = {高橋, 参吉 and 西野, 和典 and 山上, 通惠 and 河俣, 英美 and 泉, 博夫 and 中島, 啓介 and 金田, 忠裕 and 乾, 達巳 and 北野, 健一 and Sankichi, Takahashi and Kaznori, Nishino and Michiyoshi, Yamagami and Hidemi, Kawamata and Hiroo, Izumi and Keisuke, Nakajima and Tadahiro, Kaneda and Tatsumi, Inui and Ken'Ichi, Kitano}, issue = {102(1998-CE-050)}, month = {Nov}, note = {高等学校では,ワープロ,表計算やインターネットを活用した情報教育が行われている.高等専門学校では,低学年の情報リテラシー教育で,コンピュータ操作,インターネット活用,情報技術の応用などが教えられている.それゆえ,高等専門学校や学生は,情禅処理設備からインターネットを自由に利用できる.しかしながら,インターネットの情報倫理に関する問題点もいくつか話題となっている.これらの情報教育の中で,情報倫理教育が充分行われているとは言いがたい.本稿では,高等学校の生徒や高等専内学校の学生に実施した情報倫理教育の実践例などについて報告する., At senior high school, there are several classes of information literacy, in which we teach the utilization of word processor, spreadsheet and the Internet. At college of technology, the curriculum for freshmen includes courses for computer literacy education, in which we teach computer manipulation skill, utilization of the Internet, and the application of information technology. Therefor, the students can easily use the Internet services from the information facilities in college of technology. However, there are several problems concerning information ethics on the Internet. In this paper, the authors report the several case studies concerning education of information ethics on the Internet at the college of technology and senior high school.}, title = {高等学校段階におけるインターネット活用と情報倫理教育}, year = {1998} }