WEKO3
アイテム
コンセプトマップを利用した学習評価支援システムとその利用について
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54376
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54376c6e8a371-b802-4435-bd30-66b385a235ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2003-02-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | コンセプトマップを利用した学習評価支援システムとその利用について | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | On Learning Assessment Support System using Concept Map | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北海道情報大学大学院経営情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道情報大学大学院経営情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道情報大学情報メディア学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道情報大学経営情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北海道情報大学情報メディア学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Hokkaido Information University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Hokkaido Information University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information Media, Hokkaido Information University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Business Admin.and Information Acience, Hokkaido Information University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information Media,Hokkaido Information University | ||||||||
著者名 |
野村, 学
三浦, 克宜
斉藤, 一
齋藤, 健司
前田, 隆
× 野村, 学 三浦, 克宜 斉藤, 一 齋藤, 健司 前田, 隆
|
|||||||
著者名(英) |
Manabu, Nomura
Katsunori, Miura
Hajime, Saito
Kenji, Saito
Takashi, Maeda
× Manabu, Nomura Katsunori, Miura Hajime, Saito Kenji, Saito Takashi, Maeda
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年 学校教育において知識構成を重視した学習評価法が注目されており その中に学習内容とその概念を2次元図上に表象するコンセプトマップがある.すでに従来研究でコンセプトマップが学校教育において有効なツールであることが報告されているが 紙で作成された台紙とカードを使用して作成するため その作業時間は多くの時間を必要とした.また 学習評価も相対評価から絶対評価への移行が進められ さらに観点別評価の必要性が指摘されている.本研究では コンセプトマップを利用した学習評価支援システムLasComを開発し 被験者による利用実験を行い LasComの操作性と絶対評価の基礎として形成的評価でのコンセプトマップの利用の考察を行った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In school education, knowledge construction is important for learning evaluation. Concept map is so effective tool of knowledge construction that we use concept map as a tool of learning evaluation. Usually, learner has constructed concept map by handwork. It is so hard for learner and it is required much time. Therefore, we propose LasCom (Learning Assessment Support system using COncept Map) in order to solve the problem. In this paper, we describe an experiment of a prototype system of LasCom, and discuss its usage. Finally, we consider on operativity of LasCom and usage of concept map in formative evaluation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2003, 号 13(2002-CE-068), p. 63-68, 発行日 2003-02-07 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |