WEKO3
アイテム
エーワンのマルチカードを用いた英語応答練習
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54363
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54363d782de53-ff8b-42c7-8d5f-fb02a92816da
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2003-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | エーワンのマルチカードを用いた英語応答練習 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Oral Interaction Practice with Printed Text on Business Cards | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学 法学部 教授・情報教育研究所 所長 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Professor at School of Law, Director at the Institute for Digital Enhancement of Cognitive Development, Waseda University | ||||||||
著者名 |
原田, 康也
× 原田, 康也
|
|||||||
著者名(英) |
Yasunari, Harada
× Yasunari, Harada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学生の学習上の技能ならびに社会人のビジネス・スキルとして、自己表現能力と対人折衝能力が求められることに多言は要さない。一方、対話的な課題における英語のリスニング・スピーキング能力を自動的に測定するテストの実施により、日本人の英語による口頭表現力が諸外国に比べて劣ることが数値の上から改めて確認される状況となりつつある。大学における教養教育としての英語教育やコンピュータ・リテラシー教育においても、こうした技能の涵養が求められているが、知的な対話を行う上での基本的な訓練・習慣・文化背景を欠いた学習者集団に課題だけ提示しても、課題達成の方略を見つけることはできない。本発表では、知的な対話に向けた『足場かけ』として、名刺サイズのカードに印刷した質問文を読み上げる質問者と、カードを見ることなく質問を聞いて応答する回答者と、時間配分を確認するタイムキーパーの三者の役割交代に基づくゲーム的な練習を提案する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Interactive skills in oral communication are a prerequisite for successful social and/or academic achievements. Preliminary administrations of automated test of spoken English on various student populations are beginning to numerically substantiate the commonly held conception that Japanese learners of English are not as fluent as their counterparts in other countries in their listening and speaking skills in interactive tasks. Cultivating these oral interaction skills is one of the main objectives of college education, either in English language classes or in computer literacy courses. In this presentation, the author proposes a new approach to this traditional task, making use of questions printed on business-card size pieces of paper. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2003, 号 49(2003-CE-069), p. 17-22, 発行日 2003-05-16 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |