@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054350,
 author = {長慎也 and 甲斐, 宗徳 and 川合, 晶 and 日野, 孝昭 and 前島真一 and 筧, 捷彦 and Shinya, Cho and Munenori, Kai and Akira, Kawai and Takaaki, Hino and Shin'Ichi, Maeshima and Katsuhiko, Kakehi},
 issue = {103(2003-CE-071)},
 month = {Oct},
 note = {大学のプログラミングの授業では,Javaなどの既存のプログラミング言語を題材とすることが多い.それらは習得が難しく,プログラミング嫌いを生む原因となる.初学者には,興味を惹く例題がすぐに書け,それでいて既存言語へ容易に移行できるプログラミング言語と環境を用いるのが適切である.そこで,オブジェクト指向のプログラミングにすぐ入れて,なおJavaへの移行も容易な%このような性質を持った言語Nigariとそのプログラミング環境を実際に開発して,授業に用いてみた.本発表では早稲田大学コンピュータ・ネットワーク工学科での,その試行結果を報告する., Programming lessons in universities start in a language widely used in practice, such as Java, of which richness in syntax and semantics tends to be rather an obstacle for students to learn and enjoy programming.  We developed a programming language Nigari and its supporting system to present students an environment where they learn OOP fundamentals by writing attractive examples to be visualized on the screen from the beginning. Nigari is designed to lead to writing programs in Java. We report on our class experiment of applying Nigari and its system at the CS department in Waseda University.},
 title = {Nigari - Java言語へも移行しやすい初学者向けプログラミング言語},
 year = {2003}
}