WEKO3
アイテム
一般教育科目の情報化:情報検索リテラシーを重視した授業実践の試み
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54299
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54299e0165616-d1e3-4ac0-a817-25a31de34b73
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-10-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 一般教育科目の情報化:情報検索リテラシーを重視した授業実践の試み | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Liberal Arts Classroom Implementation with Search Engine Awareness | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学法学部教授(英語・言語情報副専攻)・情報教育研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Professor at School of Law & Director at the Institute for Digital Enhancement of Cognitive Development, Waseda University | ||||||||
著者名 |
原田, 康也
× 原田, 康也
|
|||||||
著者名(英) |
Yasunari, Harada
× Yasunari, Harada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学生の学習上の技能ならびに社会人のビジネス・スキルとして、情報処理能力に加えて、口頭ならびに(メールを含む)文書での自己表現力と対人折衝力が求められることに多言は要さない。一方、大学生に限らず日本人一般の自己表現力と対人折衝力が不十分なことは、日常的に経験することである。大学における教育の中では、専門科目・語学・一般教育のすべてを通じて、こうした技能の涵養が求められている。本稿では、学生主体の演習などが実施しにくいと思われている中規模以上の一般教育の授業で、学生のグループ学習の成果をクラス全体ではなくメタ・グループにおいて発表し、相互評価用紙に記入し提出することで、当該科目の学習内容について理解を深めつつ、『教養演習』的な意味における自己表現力を養い、付随的に検索を中心とする情報リテラシーを身につける授業実施手法について、筆者の試みを紹介する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Interactive skills in oral and written communication are a prerequisite for successful social and/or academic achievements. The Japanese educational system, however, have failed to address the task of cultivating such skills among students so far. Practice of oral presentations and real-time interactions, along with writing extended passages logically and coherently, should be an integral part of education throughout various levels and subjects of the school system. Specifically, such training in basic literacy should be emphasized at university liberal arts classes. However, given the general tendency to have large class sizes, those liberal arts classes tended to consist solely of lectures by the teachers, with very little interaction among students. In this presentation, the author proposes a new approach to this challenge by forming not only small-size study groups among students, but having those small groups constitute a medium-size meta-groups, in which each group presents results of their research and exchange ideas with others, thus making it possible to have all the groups give a presentation every week. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2004, 号 100(2004-CE-076), p. 17-24, 発行日 2004-10-02 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |