@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054298, author = {長慎也 and 日野, 孝昭 and 前島真一 and 小田嶋祐介 and 佐々木, 康太郎 and 寛捷彦 and Shinya, Cho and Takaaki, Hino and Shin'Ichi, Maeshima and Yusuke, Odashima and Kotaro, Sasaki and Katsuhiko, Kakehi}, issue = {100(2004-CE-076)}, month = {Oct}, note = {プログラミング学習における支援システムを開発し,Javaを用いたプログラミングの入門の授業において実践した事例を報告する.授業を行うにあたり,次のような点を重点的に実践した.まず,アニメーションなどの,興味の持てるプログラムを作らせること,次に,最初はプログラムとして書くべきことを少なくし,学習の発展に従い段階的に複雑なプログラムも書けるようにすること,また,ネットワーク教材を活用し,学習状況を把握したりたりすること,などである.この試みは2003年から行っているが,その年は,学習内容が進むにつれてそれまでの学習内容との違いに戸惑いを感じる学生が多かったなどの間頴点があった.そこで,2003年までの学習環境,コースデザインに改良を加え,2004年度のプログラミング授業に再び適用した., We designed environments and courses for programming lessons. We mainly focused on three points: First, making attractive program such as animations. Second, starting with simple programs and progressing gradually to more sophisticated programs. And last, using network-based materials to grasp how students have studied. This practice is started from 2003. In that year, however, some students had several troubles as the lesson progressed. We have improved the learning environments and the course design of the lesson. In 2004, we applied them in the programming lesson again.}, title = {プログラミングの入門に適した,支援システムとコースデザイン}, year = {2004} }