@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054275, author = {渡辺, 博芳 and 高井, 久美子 and 及川, 芳恵 and 鈴木, 崇 and 武井, 恵雄 and Hiroyoshi, Watanabe and Kumiko, Takai and Yoshie, Oikawa and Takashi, Suzuki and Shigeo, Takei}, issue = {15(2004-CE-078)}, month = {Feb}, note = {帝京大学では、ラーニングテクノロジー開発を中心に据えた授業改善活動を支援し、普及するために、2003年にラーニングテクノロジー(LT)開発室を設置した。LT開発室ではラーニングテクノロジー開発アシスタント(LTA)制度を設け、学生補助員を積極的に活用している。LTAは授業における教員と学生の活動を、一般的なTAよりも幅広く支援する学生補助員である。LTAの活用は、授業支援のための労力確保に留まらず、授業運営に貢献し、授業自体を高める効果も期待できる。本稿では、LTA制度の目指すもの、LTAの活動事例、LTA活用のための支援システムなどを中心に報告する。, The primary mission of the Learning Technology Laboratory at Teikyo University is to promote and support the faculty development based on learning technologies.This paper suggests that student assistants called “learning technology development assistants”(LTA) play important roles in activities of the faculty development.For example,the LTA do not only provide manpower to support teacher`s activities,but also facilitate to change students`view of learning from traditional to modern.We also describe a support system for teachers and students to use learning technologies.}, title = {ラーニングテクノロジー開発アシスタントと授業改善}, year = {2005} }