@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054235,
 author = {中村, 亮太 and 西田知博 and 松浦, 敏雄 and Ryota, Nakamura and TomohiroNishida and ToshioMatsuura},
 issue = {104(2005-CE-081)},
 month = {Oct},
 note = {職業プログラマを目指すのではなく,プログラミング,および,コンピュータの仕組みを理解することを目的としたプログラミング入門教育を行う上で有効な,初学者向けのプログラミング学習環境PENを開発した.PENでは,大学入試センター等の入試で用いられている言語を用いているので,付加的な説明を行わなくても容易に理解できる.また,プログラムの入力補助機能を備えることで,プログラムの作成時の誤りの混入を減らすのに役立つ.また,ステップ実行機能,スロー実行機能,変数表示機能などにより,プログラムの動作を観察しやすくしている.ここでは,PENの概要と操作ログの分析による有効性の検証について報告する., We developed PEN, a programming environment for novices. It is not for the training to bring up experts, but for the learning to understand what the programming is and how the computers work. The programming language used in PEN is based on DNCL, the programming language for the test carried out by National Center for University Entrance Examinations.  The key words are written in Japanese, therefore users can understand the meaning without the additional explanation. We provide supporting functions for inputting a program to avoid syntax errors occurred with the type mistake.  In addition, users can watch how the programs work by using the functions; step-by-step execution, speed control of execution and watching variables.  In this paper, we show the outline of PEN and verify the effectivity of the system by using the operation logs.},
 title = {プログラミング入門教育用学習環境PEN},
 year = {2005}
}