@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054196,
 author = {澤本, 和憲 and 菊池, 佑太 and 山崎, 謙介 and 伊藤一郎 and 横山, 正 and K., Sawamoto and Y., Kikuchi and A., Yamazaki and I., Ito and T., Yokoyama},
 issue = {16(2006-CE-083)},
 month = {Feb},
 note = {現在、教育に求められている“生きる力”を育成する授業を、“構成主義”の立場に立つ教育理論を念頭に置き、コンピュータによる創造性開発のための授業をデザインし、都内の2つの小学校で実践した。最初は東京学芸大学附属小金井小学校においてパソコンクラブの生徒(4~6年生)16名を対象にした授業を行い、次に東京都杉並区立和田小学校4年生40名に対する一斉授業を試みた。授業では、オブジェクト指向のプログラミング言語SmalltalkのヴァーチャルマシンであるSqueak eToysを用い、コンピュータプログラミングによるアニメーション作成を行った。本稿では、その意義、成果および問題点を考察し、適切な授業デザインの提案を行う。, This paper reports our educational practice in elementary schools with Squeak eToys for the purpose of animation making. School class is featured in that lessons have been done all together in a class of about 40 pupils of K4-K5 levels. Though possibilities are seen here and there, Some problems particularly of expensiveness for teaching assistance should be noted. The experience of the practice is followed by a new class design for informatics education based on the constructivism.},
 title = {初等教育における創造的情報教育の授業デザイン―Squeak eToysによる授業実践―},
 year = {2006}
}