WEKO3
アイテム
公立小・中学校における教員の校務への負担感とコンピュータの利用に関する調査
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54178
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5417847c35577-cda4-4132-bd3b-de30499fe66c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-07-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 公立小・中学校における教員の校務への負担感とコンピュータの利用に関する調査 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Attitude of Public Elementary School and Junior High School Teachers on Teacher's Load and Computer Use for School Work | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学工学部/(独)メディア教育開発センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(独)メディア教育開発センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(独)メディア教育開発センター/(株)内田洋 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)内田洋 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Multimedia Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Uchida Yoko Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
National Institute of Multimedia Education/Uchida Yoko Co., Ltd. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Uchida Yoko Co., Ltd. | ||||||||
著者名 |
石塚, 丈晴
堀田, 龍也
笹田, 森
和田, 真理
× 石塚, 丈晴 堀田, 龍也 笹田, 森 和田, 真理
|
|||||||
著者名(英) |
Takeharu, Ishizuka
Tatsuya, Horita
Shin, Sasada
Mari, Wada
× Takeharu, Ishizuka Tatsuya, Horita Shin, Sasada Mari, Wada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,教員の校務負担とコンピュータの利用に関する現状を明らかにし,現在開発中の教育情報配信システムの必要性を明らかにする.調査は平成17年度末のLAN整備率などを参考に,9都道府県から69小学校,51中学校を抽出し,在籍する教員にアンケートを送付して回答してもらう方式で行われた.本稿ではこれまでに回収された小学校35校482人,中学校16校245人についての分析を行ったその結果 校務にITが導入されたことにより,校務処理そのものにかかる負担は軽減され,その分教員本来の職務である授業研究などに時間を割くことができるようになったものの,その時間は限られており,信頼できる教育情報を効率よく収集するためのシステムの必要性が明らかとなった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Attitude of public elementary school and junior high school teachers on teacher's load and computer use for school work was done. 69 elementary schools and 51 junior high schools from 9 prefectures in Japan were chosen. A questionnaire was sent to all teacher of the school by post. 35 elementary schools (51% of collection rates, 482 teachers) and 16 junior high schools (31% of collection rates, 245 teachers) were replied so far. As a result of the analysis above data, the load of school work, especially for paper work, was reduced by using IT. However teacher's time for their school work is limited. Therefore, it is cleared the needs for the system to collect educational information efficiently for teachers. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2006, 号 74(2006-CE-085), p. 49-52, 発行日 2006-07-08 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |