@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054145,
 author = {井戸坂, 幸男 and 足利, 裕人 and 紅林, 秀治 and 鎌田, 敏之 and 兼宗, 進 and 久野, 靖 and Yukio, IDOSAKA and ,Hiroto, ASHIKAGA and Shuji, KUREBAYASHI and Toshiyuki, KAMADA and Susumu, KANEMUNE and Yasushi, KUNO},
 issue = {12(2007-CE-088)},
 month = {Feb},
 note = {プログラミング学習を行うことで、コンピュータに関する理解が向上することは多く言われている。我々はそれ以外にも、プログラミング学習には「考える力」を伸ばす効果があり、それによって他教科の学習にもよい影響を及ぼすのではないかと考えた。SSS2006では、2005年度にオブジェクト指向言語「ドリトル」を使い実施した、中学校技術・家庭科のプログラミング学習授業およびそれに関するアンケートについて報告した。本稿では、2006年度のプログラミング学習が他教科(とくに数学)の学習にどのような影響を及ぼしているかを検証した結果について報告する。, It is widely accepted that programming lessons lead to better understanding on principles of computer. We have been teaching programming lessons using "Dolittle" language on "Technology and Home Economics" subject of junior-high school for several years. From their experiences, we additionally thought that programming lessons had good effects on other subjects. In our previous classroom surveys (reported on SSS2006),we got many positive answers for the question "Did Dolittle classes have good effects on your mathematics understandings?" Thus, we have conducted more systematic survey using written examination on mathimatics and logical thinking.In this presentation, the framework for the survey and its results are reported.},
 title = {プログラミング学習の他教科への波及効果(2)~数学と考える力を対象とした調査と検証報告~},
 year = {2007}
}