@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054143,
 author = {紅林, 秀治 and 兼宗, 進 and 青木, 浩幸 and 鎌田, 敏之 and Shuji, Kurebayashi and Susumu, Kanemune and Hiroyuki, Aoki and Toshiyuki, Kamada},
 issue = {12(2007-CE-088)},
 month = {Feb},
 note = {自律型3軸制御ロボットを用いた中学生にむけた技術教育を提案する。最初に自律型ロボットを用いる理由について述べ、開発した制御用基板と制御用に使用したプログラミング言語ドリトルについて説明する。次に、教員と中学生に行った評価実験について述べる。教員からは、3軸制御ロボットの学習は、情報教育とものづくり学習を融合する教材であるという評価を得た。中学生の授業実践からは、制御プログラムによるロボットコンテストが実施可能で、学習意高めながらものづくりとプログミング学習の二つを学習できる教材であることがわかった。, In this paper, We propose the lesson to learn technology with autonomous triaxial robots for junior high school students. First, the reason why Autonomous robots as teaching material are needed is explained. The circuit board as teaching material and programming language "Dolottle" which control a robot are described. Then, we introduce lessons of manufacturing and controlling robots to teachers and students in "Technology and Home economics" subject. From the result of lessons we found that autonomous triaxial robots as teaching materials were effective in interdisciplinary learning manufacturing and programming to control robots},
 title = {自律型3軸制御ロボット教材を用いた授業実践},
 year = {2007}
}