@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054140,
 author = {瀬古, 俊一 and 山岸, 真弓 and 中西, 健太 and 伊与田, 康弘 and 永井, 敏裕 and 服部, 隆志 and 萩野, 達也 and SHUNICHI, SEKO and MAYUMI, YAMAGISHI and KENTA, NAKANISHI and YASUHIRO, lYODA and TOMOHIRO, NAGAI and TAKASHI, HATTORI and TATSUYA, HAGINO},
 issue = {12(2007-CE-088)},
 month = {Feb},
 note = {ViPPER(VisualProgrammingforPrimaryEduc6utionwithRobot)とは,小学生でもプログラミングの流れや繰り返しや条件分岐などの動き力墹単に理解できる情報教育用ビジュアルプログラミング環境である.ViPPERはロボットの動きをプログラミングする環境を提供し,その制御データを送信することでロボットを動かす.さらに記述したプログラムの流れをアニメーションで表現する.このことにより,実際に動いているロボットの動きとプログラムの流れを見比べられるので,プログラムの動きや流れを理解しやすくなる.結果小学生でも簡単に理解できるビジュアルプログラミング環境力澳現される., ViPPER(Visual Programming for Primary Education with Robot) is visual programming environment for information technology education that primary schoolchild can easily under stand motion of programming such as flows, loops and IF Statements. ViPPER offers the environment that dose programming of movement of the robot. When a user sends data that made in ViPPER to a robot, the robot moves as the data was described. Furthermore, ViPPER expresses flows of program with animations. Because it is compared movement of a robot and a flow of a program at the same time by this, It is easy to come to understand movement and a flow of a program. Therefore, the visual programming environment that even a primary schoolchild can easily understand is realized.},
 title = {ViPPER-ロボットを使用した初等教育向けビジュアルプログラミング‐},
 year = {2007}
}